Ghid complet anvelope auto

In orice sezon, alegerea anvelopelor potrivite pentru masina ta este una dintre deciziile vitale pentru a fi mereu in siguranta pe carosabil. Informatiile de mai jos te vor ajuta sa iei cea mai buna decizie in aceasta privinta. Dimensiunea anvelopelor tale o regasesti in cartea de identitate a masinii, pe pragul masinii (cu portiera soferului deschisa) sau, in cazul in care masina este noua, pe primele anvelope care au fost puse pe masina din fabricatie (anvelope OE – Original Equipment).

Alegerea anvelopelor este influentata de diferiti factori precum tipul de masina, anotimp, stilul de a conduce, clima zonei in care te afli sau planuiesti sa calatoresti mai des.

Ce reprezinta marcajele anvelopei 

205/55R16 91 T

  1. Dimensiunea anvelopelor
    Ex: 205 – latime (mm), 55 – inaltime (55% din latime, adica 113mm), R – radial (tipul de anvelopa), 16 – diametrul  interior al anvelopei (inchi).  <Detalii complete mai jos la sectiunea Dimensiunile anvelopei>
  2. Indicele de incarcare
  3. Indicele de viteza
  4. Presiunea maxima permisa pentru anvelopa
  5. Indicatorii de uzura care avertizeaza cand mai sunt doar 1.6 mm adancime (minima legala in majoritatea tarilor europene)
  6. DOT - Codul DOT este grupul de cifre care reprezinta data de fabricatie sub forma saptamana-an. Ex: DOT 0117 se refera la saptamana a 2-a din anul 2017. 

Alte marcaje (dupa caz)

M+S (M&S sau M-S / Mud and Snow): acest marcaj indica faptul ca anvelopa este omologata pentru o utilizare performanta pe noroi si zapada. Vei vedea aceste initiale pe anvelopele de iarna si pe cele all season.  

TUBELESS: anvelopa fara camera (uzuale).

TUBETYPE: anvelopa cu camera (rar intalnite).

XL (extra load/reinf): anvelopa proiectata cu peretii laterali ranforsati pentru a putea sustine o greutate sporita in cazul autoutilitarelor, autoturismelor tip SUV, s.a.m.d.

Modelul vehiculului si stilul de sofat

Cartea de identitate a masinii sau manualul de utilizare este cel mai de nadejde ajutor cand vine vorba despre dimensiunea anvelopelor care se potriveste cu vehiculul tau. Din fabricatie, fiecare automobil are omologata o anumita dimensiune care reflecta specificatiile producatorului. Dincolo de problemele legale care apar atunci cand aceste dimensiuni nu sunt respectate, siguranta pe carosabil poate fi afectata deoarece apar probleme de manevrabilitate si nu numai.

Vei observa ca diversele modele de anvelope din aceleasi categorii pe care le vei regasi pe site-ul nostru au caracteristici comune. De aceea, diferentele dintre ele sunt date de stilul tau de a sofa, distantele pe care le parcurgi si calitatea drumurilor pe care circuli. Alege un set de 4 anvelope care sunt in concordanta cu asteptarile tale.

Dimensiunile anvelopei

Un exemplu de dimensiune: anvelope 205/55R16, unde:

205       Aceasta cifra indica latimea anvelopei sau a sectiunii. Se masoara in mm si reprezinta zona de latime maxima cand este montata pe janta corecta. Latimea reala a anvelopei depinde de janta pe care este montata.

55        Raportul de inaltime. Acest indicativ arata practic ca inaltimea anvelopei reprezinta 55% din latime. In cazul nostru 55% din 205(latimea) inseamna 112,75 mm. Daca nu este specificat acest raport nominal de raport (ex. 175R14), atunci se ia in considerare raportul de baza, care in cazul anvelopelor radiale este 82%.

R          Radial.  Anvelopa are o constructie radiala. Anvelopele radiale au firele din pliuri extinse pana la talon. Firele sunt dispuse la unghiuri de 90°, carcasa fiind stabilizata de o curea circumferentiala. Alternativele mai putin folosite sunt B (constructie bretea) si D (constructie in diagonala).

16        Diametrul rotii. Acest diametru se refera la diametrul interior al anvelopei si se masoara in inchi (toli). Putem sa-i spunem golul anvelopei, locul in care se monteaza janta. In cazul jantelor, cand se vorbeste despre diametru se face referire la diametrul exterior al acestora.

91        Indicele de incarcare arata sarcina maxima pe care anvelopa o poate suporta la presiunea ideala precizata de constructor. In cazul indicelui 91, sarcina maxima de incarcare este de 615 kg/anvelopa. De aici rezulta faptul ca putem incarca cele 4 anvelope ale autoturismului cu maxim 2450 kg. Regasti mai jos tabelul de unde se extrage Sarcina pe anvelopa in functie de indicele de greutate (de incarcare).

T         Acest marcaj corespunde indicelui de viteza al masinii, lucru care inseamna viteza maxima a autovehiculului la care anvelopa este certificata pentru a suporta, in deplina siguranta, o sarcina mentionata in indicele de incarcare. In cazul marcajului T acesta este de 190 km/h. Viteza nu se refera la faptul ca puteti circula dincolo de limita legala.

CLASIFICAREA DE VITEZE
Clasificarea de viteza pentru orice anvelopa consta in masurarea vitezei maxime la care anvelopa poate transporta o anumita greutate in siguranta. Totodata este un indiciu pentru comportamentul anvelopei la viteze inferioare. O anvelopa cu un grad mai bun de clasificare ofera o tractiune si un raspuns la volan foarte bun si la 100 Km/h.

O lista de clasificare este urmatoarea:

Indice de viteza Viteza maxima (Km/h)
F 80
G 90
J 100
K 110
L 120
M 130
N 140
P 150
Q 160
R 170
S 180
T 190
U 200
H 210
V 240
ZR PESTE 240
W 270
Y 300

 

CLASIFICAREA INDICILOR DE GREUTATE

Indice de greutate Sarcina pe anvelopa (kg.) Indice de greutate Sarcina pe anvelopa (kg.) Indice de greutate Sarcina pe anvelopa (kg.)
60 250 96 710 132 2000
61 257 97 730 133 2060
62 265 98 750 134 2120
63 272 99 775 135 2180
64 280 100 800 136 2240
65 290 101 825 137 2300
66 300 102 850 138 2360
67 307 103 875 139 2430
68 315 104 900 140 2500
69 325 105 925 141 2575
70 335 106 950 142 2650
71 345 107 975 143 2725
72 355 108 1000 144 2800
73 365 109 1030 145 2900
74 375 110 1060 146 3000
75 387 111 1090 147 3075
76 400 112 1120 148 3150
77 412 113 1150 149 3250
78 425 114 1180  150 3350
79 437 115 1215 151 3450
80 450 116 1250 152 3550
81 462 117 1285 153 3650
82 475 118 1320 154 3750
83 487 119 1360 155 3875
84 500 120 1400 156 4000
85 515 121 1450 157 4125
86 530 122 1500 158 4250
87 545 123 1550 159 4375
88 560 124 1600 160 4500
89 580 125 1650 161 4625
90 600 126 1700 162 4750
91 615 127 1750 163 4875
92 630 128 1800 164 5000
93 650 129 1850 165 5150
94 670 130 1900    
95 690 131 1950    

 

Clasificarea anvelopelor in functie de anotimp

Fa alegerea potrivita si condu in siguranta in orice sezon. Nu uita insa ca in fiecare sezon conditiile climatice influenteaza felul in care masina ta se comporta pe carosabil. Exista trei tipuri de anvelope care satisfac nevoile diferentelor dintre sezoane.

Anvelope de vara

Anvelopele de vara au un comportament foarte bun pe asfalt uscat sau umed, dar nu sunt recomandate pe carosabil acoperit de gheata sau zapada. Fiind proiectate sa reziste la temperaturile ridicate din perioada verii, vor deveni mult prea rigide la temperaturi mai mici de 7°C. Rigiditatea anvelopelor scade aderenta si afecteaza gradul de manevrabilitate al masinii.

Anvelope de iarna

Fiind confectionate dintr-un cauciuc mai moale care isi pastreaza proprietatile la temperaturi scazute, anvelopele de iarna garanteaza tractiune si aderenta sporita in conditii meteo vitrege, pe temperaturi scazute. Profilele lor sunt concepute pentru a dispersa eficient apa cand se ruleaza pe carosabil umed, in acelasi timp asigurand aderenta pe zapada sau noroi. Lamelele prezente pe trenul de rulare impiedica cat mai mult patinarea rotilor la contactul cu stratul de gheata sau zapada.

In cazul rularii pe un carosabil uscat se diminueaza manevrabilitatea, se accentueaza ritmul de uzura si zgomotul produs va fi mai ridicat.

Anvelope all season

Anvelope all season imbina calitatile anvelopelor de vara si a celor de iarna fiind avantajoase pentru ca te scutesc de schimbul intre sezoane. Cu toate acestea, iti recomandam ca in conditii meteo extreme sa folosesti cate un set destinat fiecarui sezon.

Anvelopele de iarna vs. anvelopele de vara

Cele doua tipuri de anevelope au cu siguranta misiuni diferite, pliate pe fiecare sezon, iar alegerea lor in functie de anotimp te scuteste de panica si frica de accident pe carosabil. Sa luam exemplul unui carosabil uscat, la 5 grade. Distanta de franare va fi aceeasi atat pentru anvelopele de vara, cat si pentru cele de iarna. Insa, atunci cand temperatura scade sau creste considerabil, lucrurile stau cu totul diferit.



De exemplu, la 16 grade anvelopele de vara vor avea o distanta de franare mult mai mica fata de cele de iarna atunci cand masina ruleaza cu 100 km/h, iar frana este actionata la aceasta viteza. De aceea, este atat de important sa nu circuli cu anvelope de iarna in timpul verii. La temperatura si viteza mentionate, anvelopele de vara au cu aproximativ 5 metri in minus la distanta de franare fata de anvelopele de iarna, o distanta vizibil considerabila care te ajuta sa circuli mereu in siguranta, fara panica in momentul franarii.

In schimb, la -2 grade anvelopele de iarna sunt cele care au o distanta de franare mult mai mica fata de cele de vara, atat pe carosabil uscat, cat si pe carosabil umed. Iar in cazul un carosabil acoperit cu zapada sau gheata, la -2 grade, distanta de franare cu anvelopele de iarna potrivite este de doua ori mai mica.

Alte criterii de care sa tii cont in alegerea anvelopelor:

  • rezistenta scazuta la rulare. Acest factor cotribuie la reducerea consumului de combustibil
  • zgomot redus in toate regimurile de exploatare
  • posibilitatea de a fi reparate
  • rezistenta la viteze mari si incarcare maxima
  • confort in timpul sofatului
  • uniformitate

Eticheta energetica a anvelopei

Etichetarea anvelopelor in spatiul U.E. este obligatorie si trebuie sa contina informatii despre economia de carburant rezultata din folosirea anvelopei, despre comportamentul anvelopei la franare pe carosabil umed si despre zgomotul produs de anvelopa respectiva (in decibeli), conform directivei nr. 1222/2009, din noiembrie 2012.

Economia de carburant a anvelopei

Economia de carburant a unei anvelope se traduce prin gradul de rezistenta la rulare si este reprezentata printr-o scara colorata, de la A la G. Clasa A (verde) este atribuita unei anvelope care datorita rezistentei scazute la rulare, va oferi un consum de combustibil mult mai eficient (mai mic) si o emisia de gaze mai mica, in timp ce G (rosu) este clasa cu cea mai scazuta eficienta la consumul de carburant.

O anvelopa de clasa A poate consuma cu 7,5% mai putin combustibil fata de o anvelopa de clasa G.

Franarea pe carosabil umed

Acest tip de clasare reprezinta capacitatea anvelopei de a frana pe un carosabil acoperit de un strat de apa care are intre 0.5 si 1.5 mm, la o temperatura intre 2 si 20ºC pentru anvelopele de iarna si intre 5 si 35 ºC pentru anvelopele de vara. Franarea pe carosabil umed este reprezentata printr-o scara de la A la G, clasa A fiind cea mai buna performanta in acest sens.

Un vechicul dotat cu ABS si 4 anvelope de clasa A (la franare pe carosabil umed) va frana de la 80km/h pana la stop pe o distanta cu pana la 18 metri mai scurta decat acelasi vehicul dotat cu 4 anvelope de clasa G.

Nivelul de zgomot

Anvelopele constribuie la nivelul de zgomot produs de masina. Cu cat nivelul de zgomot este mai mic, cu atat impactul asupra mediului incojurator este mai mic si in conformitate cu normele legislative.

Pe etichete se afiseaza un difuzor cu 3 unde negre posibile pentru a reprezenta nivelurile de zgomot in decibeli.


- nivelul 1 insemna ca anvelopa produce un nivel de zgomot cu cel putin 3db mai scazut decat limita UE.
- nivelul 2 inseamna ca anvelopa produce un nivel de zgomot aflat intre limita europeana si pana la 3db sub aceasta limita.
- nivelul 3 inseamna ca anvelopa depaseste nivelul de zgomot admis in U.E.

Pentru ca siguranta ta este cea mai importanta, alege un set de 4 anvelope care sa imbine perfect nevoile autoturismului tau si sa iti ofere performanta maxima in orice sezon si pe orice tip de drum vei calatori. In plus, configuratorul si personalul AUTO SOFT iti stau la dispozitie pentru a-ti gasi anvelopele perfect adaptate specificatiilor masinii tale.