Swipe to the left

Despre programul RABLA Plus 2019

Autor: AUTO SOFT 23 septembrie 2019 3295 Vizualizari Niciun comentariu

2019 va înregistra un nou succes al programului guvernamental RABLA, care și-a propus să stimuleze înnoirea parcului auto din România. Ajuns în al 16-lea an în care se derulează, programul se concentrează pe acordarea de prime de casare pentru înlocuirea automobilelor mai vechi de 8 ani, prin RABLA Clasic și încurajează achiziționarea de mașini nepoluante, prin programul RABLA Plus.

Valoarea inițială a programului derulat prin intermediul Administrației Fondului de Mediu a fost de 235 de milioane de lei, din care 200 de milioane de lei pentru personae fizice și 35 de milioane de lei pentru persoane juridice. Pentru Rabla Plus au fost alocați peste 75 de milioane de lei, din care peste 15 milioane de lei pentru persoane fizice și 60 de milioane pentru persoane juridice. Datorită interesului crescut pentru accesarea tichetelor RABLA, în luna august, programul a fost suplimentat cu 135 de milioane de lei, alocate pentru aproximativ 20000 de prime de casare în programul RABLA Clasic. Suplimentarea a urcat numărul primelor de casare la peste 55000, depășind astfel numărul tichetelor acordate în 2018.

Condițiile programului RABLA Plus

În cadrul programului RABLA Plus se acordă un ecotichet de 45.000 de lei, dar nu mai mult de 50% din preţul de comercializare, pentru achiziţionarea unui autovehicul nou, pur electric, sau 20.000 de lei, dar nu mai mult de 50% din preţul de comercializare, pentru cumpărarea unui autovehicul nou, electric hibrid plug-in, cu sursă de alimentare externă, care generează o cantitate de emisii de CO2 mai mică de 50 g/km.

Accesarea programului RABLA Plus nu este condiţionată de casarea şi radierea unui autovehicul uzat. În cazul în care o persoană casează o mașină mai veche de 8 ani și decide să achiziționeze un autovehicul nou, electric, beneficiază atât de prima de casare de 6.500 de lei, cât și de ecotichetul de 45.000 de lei, iar dacă optează pentru un autovehicul electric hibrid plug-in, va primi prima de casare de 6.500 de lei și ecotichetul de 20.000 lei.

Aceste stimulente acordate în cadrul programului RABLA Plus au accelerat achiziția de mașini electrice în România, țara noastră devenind un catalizator al schimbării către eco-mobilitate la nivelul Europei. Vânzările de mașini electrice sau hibride au crescut semnificativ în acest an, față de 2018.

Topul vânzărilor de mașini electrice și hibride

Cu modelul Leaf, producătorul japonez Nissan a dominat topul vânzărilor locale de mașini electrice, conform datelor APIA (Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile) pentru primele 7 luni ale anului. Cu 218 unități, Nissan Leaf s-a aflat înaintea Renault, care este prezent în top cu modelele Zoe, Twizy și utilitara Kangoo ZE - 194 de unități. Pe locul 3 se află Volkswagen, cu 98 de unități vîndute din modelele e-Golf și e-Up. În total, s-au înregistrat 714 comenzi pentru modele electrice, o creștere cu 134% față de perioada similară a anului trecut.

În cazul mașinilor hibride, creșterea în perioada ianuarie-iulie 2019 față de perioada similară din 2018 este de 53%, adică 2670 de modele comandate. Toyota domină clar topul vânzărilor în acest segment, cu 2366 de unități, urmată de Lexus, brandul premium al producătorului nipon, cu 124 de unități. Pe a treia poziție se află Ford, cu 57 de mașini hibride comandate.

Infrastructura de reîncărcare nu ține pasul cu vânzarea mașinilor electrice

Dacă la capitolul vânzărilor de mașini nepoluante sau cu tehnologii hibride cifrele arată o evoluție foarte bună, nu același lucru se poate spune despre infrastructura de puncte de reîncărcare.

Valoarea ridicată a ecotichetului acordat prin RABLA Plus este mare, comparativ cu stimulentele din multe țări occidentale, iar asta compensează nivelul veniturilor din România, comparativ cu cel din statele vestice. Ecotichetul, cumulat și cu valoarea primei de casare, face accesibilă cumpărarea unui model nepoluant, iar interesul foarte mare manifestat de români pentru mașinile ecologice face din piața românească un pol de interes pentru producători. Recent producătorul american Tesla a anunțat că primește ofcial comenzi din România pe site-ul oficial, existând promisiuni și pentru deschiderea unor stații de încărcare pe teritoriul țării noastre.

În prezent numărul și distribuția stațiilor de reîncărcare pentru mașini electrice la nivelul rețelei de drumuri din România nu acoperă în mod optim necesarul, o călătorie cu o mașină electrică fiind încă o aventură care trebuie foarte bine planificată și care nu poate bifa multe destinații.

Continuarea programului RABLA Plus, creșterea autonomiei modelelor electrice și investițiile în dezvoltarea rețelei de stații de reîncărcare vor contribui la asigurarea unui viitor sigur al mașinilor electrice în România.
Adaugat in: Stiri