Swipe to the left

Ambreiajul - Informații și sfaturi utile pentru șoferii responsabili

Autor: AUTO SOFT 24 septembrie 2020 10673 Vizualizari 1 comment

Majoritatea șoferilor din România sunt familiarizați cu ambreiajul, acesta fiind un sistem indispensabil al automobilelor pe care le conduc, în condițiile în care aproape toate mașinile din România au transmisie manuală și sunt dotate cu un astfel de mecanism. Totuși, cunoștințele despre ambreiaj nu sunt suficiente pentru a depăși orice problemă ce s-ar putea ivi la un moment dat pe carosabil, în trafic. Din acest motiv, este bine ca toți conducătorii auto să-și suplimenteze cunoștințele tehnice în acest domeniu.

În articolul de mai jos vei descoperi care este definiția ambreiajului, câteva informații utile despre rolul și componentele acestei piese auto, dar și cauzele și simptomele defecțiunilor sale și vei primi sfaturi de la specialiști în legătură cu un subiect interesant din domeniul automobilelor.

Cuprins:

1. Ambreiajul - Informații utile pentru șoferi

1.1. Ce este ambreiajul?

1.2. Ce rol are ambreiajul?

1.3. Componentele ambreiajului

2. Defecțiunile ambreiajului

2.1. Cauzele unui ambreiaj defect

2.2. Simptomele unui ambreiaj defect

2.3. Probleme des întâlnite la sistemul de ambreiaj

3. Sfaturi utile de la specialiști pentru prelungirea duratei de viață a ambreiajului

#

1. Ambreiajul - Informații utile pentru șoferi

Proprietarii de automobile trebuie să aibă cunoștințe tehnice cu privire la funcționarea corectă a sistemelor cu care sunt prevăzute acestea și să nu se rezume doar la condus, doar așa putând să își dea seama pe viitor dacă apar defecțiuni în stadii incipiente, atunci când sunt mai ușor de remediat și presupun costuri mai mici.

#

1.1. Ce este ambreiajul?

Ambreiajul este un ansamblu situat între motor și cutia de viteze, care are drept scop decuplarea la nevoie a forței transmise de motor către roți. Principiul care stă la baza funcționării ambreiajului este fricțiunea dintre două suprafețe care pot fi sau nu în contact direct.

Când se dorește transmiterea puterii de la motor la cutia de viteză, piesele de fricțiune ale ambreiajului ajung să fie în contact. Dacă se vrea întreruperea transmisiei, piesele se îndepărtează una de alta.

#

1.2. Ce rol are ambreiajul?

Ambreiajul are mai multe roluri, pe care orice șofer trebuie să le cunoască bine, în așa fel încât să poată avea parte de o aventură plăcută la volanul mașinii sale, indiferent de rutele pe care le-a ales pentru o călătorie:

  • După ce pornește, motorul se va învârti în continuu, dar uneori este necesar ca roțile să stea pe loc. Astfel, trebuie să existe un dispozitiv care să întrerupă transferul de forță de la motor către cutia de viteză și roți. Ambreiajul preia acest rol cu succes, ajutând la staționarea automobilului, fără a fi nevoie de oprirea motorului;
  • Un alt rol al ambreiajului este evitarea uzurii automobilului prin transferul progresiv al puterii către cutia de viteze, ceea ce slăbește șocurile transmise de motor către piesele componente ale cutiei de viteze;
  • În fine, al treilea rol este cel de a facilita schimbarea vitezelor prin întreruperea transmiterii mișcării de rotație a motorului către cutia de viteză.

#

1.3. Componentele ambreiajului

Ambreiajul nu este o singură componentă, ci un ansamblu compus din următoarele cinci piese de bază:

  • Volantul care poate fi cu masă simplă sau dublă;
  • Placa de presiune;
  • Discul ambreiajului;
  • Rulmentul de presiune;
  • Furca de debreiere.

Aceste cinci piese de bază formează la rândul lor un ansamblu destul de simplu, care asigură decuplarea sau cuplarea motorului de cutia de viteze în felul următor:

  • Discul de ambreiaj aflat între volanta motorului și placa de presiune este apăsat de niște arcuri puternice, acest lucru asigurând un contact strâns între cele trei suprafețe, puterea fiind transmisă prin intermediul fricțiunii;
  • La apăsarea pedalei de ambreiaj, rulmentul de presiune îndepărtează placa de presiune și, astfel, discul de ambreiaj se rotește în gol.

#

2. Defecțiunile ambreiajului

Ambreiajul este un ansamblu de piese supus uzurii în timp, dar și unor șocuri puternice, astfel că defecțiunile vor apărea, cu siguranță, la un moment dat. De regulă, acestea se produc după aproximativ 75.000 km parcurși. Numărul de km poate varia foarte mult, în funcție de stilul de condus și de anumite greșeli frecvente, care pot uza prematur piesele și care cauzează automat și daune.

În schimb, prin respectarea anumitor reguli clare, uzura poate fi evitată în mare parte, prelungind sensibil durata de viață a ambreiajului.

#

2.1. Cauzele unui ambreiaj defect

Durata de viață a ambreiajului poate varia mult în funcție de anumite cauze, ce pot provoca uzura accentuată a componentelor. În cazuri extreme, atunci când acestea sunt folosite într-un mod necorespunzător, defecțiunile pot apărea și după câteva zeci de mii de kilometri, iar remedierea lor este, de multe ori, complicată, necesitând operațiuni tehnice complexe și implicând investiții importante în piese și în manoperă.

Printre cele mai des întâlnite cauze ale unor defecțiuni la ambreiaj se numără următoarele:

  • Eliberarea bruscă a pedalei de ambreiaj în timp ce mașina se află în viteză duce la transmiterea instantanee a cuplului maxim către diverse componente, ceea ce poate provoca distrugerea completă a unora dintre acestea;
  • Eliberarea prea lentă a pedalei de ambreiaj permite patinarea discului și uzura inutilă a materialului de fricțiune de pe cele două fețe ale discului. În plus, acesta din urmă se încinge peste limită, ceea ce duce la distrugerea elasticității arcurilor sale;
  • Sprijinirea piciorului pe pedala de ambreiaj duce la uzura prematură a suprafețelor de fricțiune și a rulmentului de presiune;
  • Menținerea pedalei de ambreiaj apăsată la stop, fără a scoate din viteză, suprasolicită componentele acestuia în mod inutil;
  • Plecarea de pe loc cu altă viteză decât viteza întâi;
  • Suprasolicitarea ambreiajului la drum lung și viteze mici sau pe pante foarte abrupte;
  • Trecerea dintr-o treaptă superioară de viteză într-una inferioară, fără frânare și prin eliberarea bruscă a pedalei de ambreiaj;
  • Pornirea din rampă doar prin folosirea ambreiajului, fără ajutorul frânei de mână, ce duce la patinarea discului și la uzura prematură a acestuia.

#

2.2. Simptomele unui ambreiaj defect

Un șofer fără experiență poate să nu-și dea seama de faptul că mașina se confruntă cu anumite probleme, chiar dacă observă diverse schimbări ale modului de rulare a automobilului său. În aproape toate cazurile, ansamblul ambreiajului nu se defectează brusc, fără a prezenta anumite semne timpurii, deci cunoașterea lor este obligatorie pentru a se putea evita situații nedorite, în care acesta să nu mai funcționeze deloc și în care să se ajungă la imposibilitatea conducerii automobilului.

Recunoașterea simptomelor specifice poate implica o vizită din timp la un service care oferă servicii de REPLACED-HREF-10, evitând astfel apariția unor situații nedorite.

  • Patinarea ambreiajului apare atunci când stratul de fricțiune este prea uzat, iar discul de ambreiaj se va roti independent de placa de presiune și de volantă. Astfel, mișcarea motorului nu se mai transmite în totalitate către cutia de viteză sau se poate întâmpla ca aceasta să nu fie transmisă deloc. Șoferii care conduc o mașină cu această defecțiune vor observa că, deși accelerează, iar turația motorului este în creștere, viteza de deplasare a automobilului crește foarte încet sau deloc;
  • Cuplarea ”smucită” a ambreiajului, cu zgomote puternice, apare dacă placa de presiune este fisurată sau atunci când arcurile de pe discul de ambreiaj își pierd elasticitatea;
  • Zgomotul de frecare între două suprafețe mecanice la apăsarea pedalei de ambreiaj și schimbarea îngreunată a vitezei sunt semne clare ale prezenței unui rulment de presiune uzat. Decuplarea incompletă a ambreiajului se manifestă prin zgomote specifice ale cutiei de viteză (sub forma unui ”cârâit”), iar vitezele întâi și a doua se cuplează cu mare dificultate.

Recunoașterea acestor simptome poate fi făcută și cu ajutorul câtorva teste simple, care arată cu certitudine dacă sunt cauzate de anumite defecțiuni ale ansamblului de ambreiaj sau de alte piese.

Patinarea ambreiajului se verifică prin parcurgerea a cinci pași succesivi:

  • Se conduce mașina o porțiune de drum pentru încălzirea ansamblului de ambreiaj;
  • Se oprește automobilul cu motorul în relanti și cu frâna de mână trasă;
  • Se apasă ambreiajul și se selectează viteza superioară;
  • Se apasă ambreiajul și se turează motorul până la 2000 rpm, apoi se menține la acest nivel timp de 1 minut;
  • Se eliberează rapid pedala de ambreiaj.

După parcurgerea exactă a acestor pași se pot observa două lucruri. Dacă motorul se oprește în momentul eliberării ambreiajului, atunci ansamblul funcționează corespunzător. Dacă acesta continuă să funcționeze, atunci, cu siguranță, stratul de fricțiune este prea uzat și ambreiajul nu poate fi folosit așa cum trebuie.

Pentru testarea debraierii corecte, se poate face următorul test:

  • După parcurgerea unei distanțe pentru încălzire, mașina se oprește, se scoate din viteză și se lasă cu motorul la relanti;
  • Se așteaptă cinci secunde, după care, cu ambreiajul apăsat, se introduce în marșarier;
  • Dacă debraierea se face corect, schimbarea vitezelor ar trebui să se facă lin și fără zgomote de cuplare;
  • Dacă apar zgomote, atunci anumite piese ale ansamblului nu funcționează corect.

#

2.3. Probleme des întâlnite la sistemul de ambreiaj

Mașinile moderne au sisteme de ambreiaj rezistente, așa că primele probleme apar, de regulă, după parcurgerea a cel puțin 100.000 km. În România există, însă, foarte multe automobile care au parcurs deja această distanță, prin urmare defecțiunile nedorite vor apărea cu siguranță.

Mai mult decât atât, stilul haotic de condus poate provoca defecțiuni mult mai rapid. Cele mai des întâlnite probleme sunt:

  • Ruperea sau întinderea capului de ambreiaj, fenomen care favorizează schimbarea vitezelor cu greutate sau deloc;
  • Scurgeri ale lichidului hidraulic din sistemele cu ambreiaj de acest tip, ceea ce duce la formarea unei presiuni insuficiente pentru schimbarea vitezelor;
  • Apariția aerului în conductele de lichid hidraulic cu efect asemănător;
  • Uzura stratului de fricțiune de pe una sau de pe cele două părți ale discului de ambreiaj;
  • Uzura rulmentului de presiune.

#

3. Sfaturi utile de la specialiști pentru prelungirea duratei de viață a ambreiajului

Specialiștii în REPLACED-HREF-11 vin cu unele sfaturi ușor de pus în practică. Respectând aceste recomandări, poți prelungi durata de viață a sistemului de ambreiaj. Dacă se are în vedere faptul că reparațiile acestui sistem sunt dificile și că piesele nu sunt deloc ieftine, să ții cont de părerea celor din domeniu nu poate fi decât un lucru bun pentru orice conducător auto.

  • Plecarea de pe loc se face întotdeauna în viteza întâi;
  • Schimbarea vitezelor se realizează la turații moderate;
  • Frânele bruște de motor nu trebuie folosite decât în cazuri extreme;
  • Ambreiajul nu reprezintă un loc de odihnă pentru picior, ci se folosește doar în cazul schimbării vitezelor;
  • Ambreiajul nu se eliberează brusc, ci treptat, pentru a permite sincronizarea vitezei motorului cu piesele din cutia de viteză;
  • Frâna de motor se folosește cu precauție, doar atunci când este absolut necesar;
  • La plecarea din rampă se va folosi și frâna de mână, nu doar ambreiajul.

În concluzie, cunoașterea informațiilor de bază despre ansamblul ambreiajului, a principalelor probleme care pot apărea și a simptomelor acestora, este importantă pentru orice conducător auto, care vrea să prelungească durata de viață a automobilului și să conducă în siguranță pe drumurile din țară și de peste hotare. Nu trebuie uitate nici sfaturile specialiștilor din domeniu, dar nici metodele de identificare a principalelor probleme ce pot apărea în această privință.

Surse foto: shutterstock.com; ro.pinterest.com

Adaugat in: Sfaturi auto
Nicu Iancu 3 decembrie 2022 at 11:29
Excelent material mai ales pentru nespecialiști. În special probele practice.