Swipe to the left

Distribuția – Află care este diferența dintre motoarele pe benzină și cele Diesel!

Autor: AUTO SOFT 9 octombrie 2020 8498 Vizualizari Niciun comentariu

Ca șofer, cu siguranță știi destul de multe despre motor, una dintre cele mai importante componente ale acestuia fiind distribuția.

Cei aflați la început de drum într-ale șoferiei, care se întreabă ce este distribuția, ar trebui să știe că este un subansamblu al motorului, care are rolul de a sincroniza admisia și evacuarea acestuia în funcție de poziția cilindrilor, respectând timpii de ardere.

Ceea ce știu toți șoferii este faptul că există două tipuri de motoare: cel pe benzină și cel pe motorină. Trebuie respectate anumite caracteristici ale acestora atunci când vine vorba despre modul de funcționare a distribuției auto? Are tipul de combustibil folosit vreo influență asupra acesteia? Iată două întrebări la care vei găsi răspunsuri în acest articol.

Pentru că, cel mai des, șoferii începători se întreabă la câți km se schimbă distribuția, tot aici vei afla tot ce trebuie să știi în acest sens. Mai mult decât atât, vei descoperi mai multe detalii și despre cele două tipuri de distribuție, și anume cea pe lanț și cea pe curea.

Cuprins

1. Distribuția auto – caracteristici principale

1.1.Distribuția pe lanț

1.2.Distribuția pe curea

2. Distribuția motorului pe benzină

2.1.Ce conține un kit de distribuție pentru un motor pe benzină?

2.2.Când se schimbă distribuția unui motor pe benzină?

3. Distribuția motorului Diesel

3.1.Caracteristicile motorului pe motorină și ale distribuției acestuia

3.2.Când se schimbă distribuția unui motor Diesel?

REPLACED-HREF-10

REPLACED-HREF-11

REPLACED-HREF-12

#

1. Distribuția auto – caracteristici principale

Distribuția auto este una dintre cele mai importante componente ale motorului, indiferent că acesta folosește benzina sau motorina drept combustibil. Ceea ce este bine de știut este faptul că aceasta are un rol vital în ceea ce privește funcționarea optimă a mașinii, defecțiunile apărute în timp putând duce la daune totale, ea nemaiputând fi utilizată.

Distribuția motorului, indiferent că acesta este pe benzină sau pe motorină, este formată din mecanismul care imprimă mișcarea arborelui cotit, axa cu came, culbutori și tacheți sau supape care contribuie la funcționarea optimă a întregului angrenaj.

Mecanismul de distribuție va avea mai multe caracteristici, care depind de:

  • tipul de motor - există două: cel în patru timpi și cel în doi timpi;
  • poziționarea supapelor de admisie, care pot fi localizate lateral, lângă cilindri, în capul întregului mecanism sau mixt;
  • localizarea arborelui cu came, astfel încât supapele să fie angrenate direct sau cu ajutorul culbutorilor;
  • angrenarea arborelui cu came, care se poate face prin curea sau prin lanț.

Ultima caracteristică menționată determină și tipul de distribuție a motorului. Astfel, aceasta poate fi pe lanț sau pe curea.

#

1.1. Distribuția pe lanț

Distribuția pe lanț a apărut la primele mașini moderne cu destul de mult timp înaintea celei pe curea. Datorită rezistenței sale, destul de multe autoturisme, atât cele care funcționează pe benzină, cât și cele pe motorină, sunt construite cu motoare care folosesc lanțul în acest ansamblu.

Distribuția pe lanț are destul de multe avantaje, simplitatea și rezistența fiind două dintre cele mai importante. Astfel, pentru că principalul material folosit la crearea acesteia este metalul, durata sa de viață va fi mult mai mare.

Pentru cei care se întreabă când se schimbă distribuția pe lanț răspunsul va fi unul foarte satisfăcător, și anume că aceasta poate fi înlocuită între 250.000 și 300.000 de km. Un alt aspect important este că această schimbare nu trebuie să se facă în funcție de combustibilul folosit la mașină, ci mai degrabă de modul de exploatare a acestuia.

Un alt avantaj al distribuției pe lanț este că, în comparație cu cea pe curea, aceasta nu va depinde de pompa de apă, fiind mai ușor de schimbat și chiar mai ieftin din punct de vedere al componentelor care trebuie înlocuite. Trebuie să știi că prețul ansamblului, în schimb, este mai mare.

De asemenea, la blocarea pompei de apă, distribuția auto va continua să funcționeze în parametri normali. Acest lucru nu înseamnă că trebuie amânată schimbarea elementului defect.

Nu în ultimul rând, în cazul unei defecțiuni a distribuției pe lanț, vor exista semne clare, precum zgomote în zona motorului, astfel încât vei putea realiza schimbul înainte de a se produce alte daune.

Evitarea problemelor la motor ar trebui să fie principalul motiv pentru întreținerea corespunzătoare a distribuției, iar pentru aceasta trebuie să o schimbi la timp. În acest sens, poți ține cont de recomandările producătorului, pe care le găsești în cartea tehnică a mașinii, precum și de sfaturile specialiștilor în domeniu.

#

1.2. Distribuția pe curea

Distribuția auto pe curea a apărut prima dată în anii ’60 și, de atunci, a devenit din ce în ce mai populară în rândul constructorilor de mașini și a celor care le cumpără.

În “confruntarea” distribuție pe lanț vs una pe curea, cea din urma are următoarele avantaje:

  • va determina o funcționare mai silențioasă a motorului;
  • este mai ieftină atunci când vine vorba despre înlocuire;
  • în cazul în care nu este schimbată la timp, nu va produce pagube mari.

Singurul dezavantaj al distribuției pe curea este că trebuie schimbată mai des, durata sa medie de viață fiind de maximum 100.000 de km. În ceea ce privește tipul de combustibil folosit, adesea mașinile pe motorină vor avea nevoie de înlocuirea mai frecventă a acesteia, datorită modului de exploatare, având în vedere că sunt folosite pentru distanțe lungi, deci parcurg mai mulți kilometri într-un singur an.

#

2. Distribuția motorului pe benzină

Motorul pe benzină a devenit din ce în ce mai popular, mai ales de când constructorii au început să acorde mai multă importanță emisiilor de dioxid de carbon, pe care încearca să le diminueze. Ceea ce este de reținut, însă, este faptul că nu s-a schimbat nimic la distribuția auto, în ceea ce privește construcția propriu-zisă a automobilelor.

#

2.1. Ce conține un kit de distribuție pentru un motor pe benzină?

Mașinile pe benzină pot fi echipate atât cu distribuție pe lanț, cât și cu una pe curea, așadar, atunci când te hotărăști să schimbi autoturismul, poți opta atât pentru prima, cât și pentru a doua variantă. În ceea ce privește schimbarea distribuției unui autoturism pe benzină, aceasta trebuie să se facă în funcție de rulaj.

Când vine vorba despre ce conține un kit de distribuție, trebuie știut că acesta va fi format din curea (de cauciuc sau de metal, cu roti dințate, în funcție de tipul acesteia), rola de ghidare, rola întinzătoare și pompa de apă (atunci când este vorba despre distribuția pe curea).

În cazul celei pe lanț, deși nu este necesară înlocuirea pompei de apă, pentru punerea la punct a distribuției ar fi bine să iei în considerare și schimbarea acesteia.

#

2.2. Când se schimbă distribuția unui motor pe benzină?

Mulți șoferi întreabă la câți kilometri se schimbă distribuția, iar când vine vorba despre motoarele pe benzină, aceasta se poate înlocui între 60.000 și maximum 100.000 km sau la 5 ani. Indiferent de marca de autoturism pe care o deții, unul dintre REPLACED-HREF-13 este să schimbi distribuția la timp.

Dacă ești genul de șofer care face doar câteva mii de kilometri pe an, folosindu-te de o mașină pe benzină, atunci poți sta fără grijă, deoarece poți opta pentru varianta schimbării la 5 ani.

#

3. Distribuția motorului Diesel

O altă întrebare întâlnită printre șoferii români este când se schimbă distribuția diesel, având în vedere că mulți conaționali încă preferă aceste motoare. Aici ar putea fi două scenarii: atunci când mașina este folosită în scop personal sau când face parte dintr-o flotă de autoturisme de firmă, așadar trebuie luate în considerare aceste caracteristici importante.

#

3.1. Caracteristicile motorului pe motorină și ale distribuției acestuia

Motorul pe motorină este popular printre șoferii care preferă o astfel de mașină pentru familie și care călătoresc des, printre cei care fac naveta la serviciu în alte orașe sau printre cei care, pur și simplu, trebuie să meargă dintr-o localitate în alta o dată la câteva zile.

Ceea ce trebuie avut în vedere la folosirea unei mașini Diesel este că aceasta este potrivită pentru deplasări pe distanțe lungi, motiv pentru care distribuția auto va trebui schimbată mai repede decât în cazul uneia pe benzină.

De asemenea, în acest caz, va fi relevant și dacă distribuția este pe curea sau pe lanț, ceea ce va avea un impact direct asupra costurilor de întreținere a autoturismului.

Deși nu există caracteristici speciale ale motorului pe motorină față de cel pe benzină în ceea ce privește distribuția, atunci când vrei să cumperi o mașină, aceasta din urma va avea o influență asupra întreținerii ei, așadar, este un aspect care trebuie luat în considerare.

#

3.2. Când se schimbă distribuția unui motor Diesel?

Cel mai simplu răspuns la întrebarea “când se schimbă distribuția auto pentru o mașină pe motorină” este același ca și în cazul celei pe benzină: atunci când se parcurge un anumit număr de kilometri sau când se împlinesc 5 ani.

În cazul motoarelor Diesel, având în vedere modul de rulare al acestor mașini, distribuția auto se va schimba, de obicei, în funcție de numărul kilometrilor parcursi.

#

4. Schimbarea distribuției

Atunci când vine vorba despre schimbarea distribuției, poți ține cont de următoarele aspecte:

  • apariția primelor semne de “oboseală”, ceea ce nu este recomandat, având în vedere pagubele însemnate pe care le poate produce;
  • atingerea numărului de kilometri recomandați până la înlocuire, care pot fi verificați ușor;
  • inspectarea motorului, pentru a vedea primele semne de uzură.

Așadar, la schimbarea distribuției nu va trebui să ții cont neapărat de tipul de motor cu care este echipată mașina, ci de faptul că exploatarea acesteia duce sau nu la înlocuirea sa, mai ales că nu este bine să se rupă.

#

4.1. Ce se întâmplă dacă se rupe cureaua de distribuție?

Șoferii se întreabă deseori ce se întâmplă când se rupe cureaua de distribuție. Că și în cazul defectării altor piese, aceasta va produce pagube, însă, fiind vorba despre motor, acestea vor fi destul de serioase.

Dacă în cazul distribuției pe curea pagubele ar putea fi mai mici, având în vedere că materialul din care aceasta este făcută este cauciucul, în cazul celei pe lanț, deteriorarea motorului poate fi definitivă.

Printre consecințele ruperii curelei de distribuție se numără:

  • distrugerea supapelor;
  • spargerea pistoanelor;
  • lovirea sau crăparea garniturii de chiulasă;
  • distrugerea motorului.

Când vine vorba despre cureaua de distribuție pe lanț, aceasta îi va produce motorului pagube ireversibile, indiferent dacă acesta este pe benzină sau motorină.

Deși în unele cazuri motoarele se pot repara, acest proces poate fi mult mai costisitor în comparație cu cel de schimbare integrală, așadar, nu este de glumit cu zgomotele suspecte pe care le auzi venind dinspre motor. S-a constat că mașinile mai noi, cele fabricate de cel puțin 10 ani, sunt mai sensibile, astfel încât pagubele produse de ruperea curelei de distribuție sunt mai serioase.

#

4.2. Cum se schimbă distribuția?

Odată ce ai realizat că distribuția auto s-a uzat, te poți îndrepta către un service specializat, care va constata dacă este cazul să o schimbi. Reprezentanții acestuia îți vor recomanda piesele care trebuie înlocuite, în funcție de tipul de curea, în special în cazul celei pe lanț și îți vor spune dacă este nevoie și de înlocuirea pompei de apă. În ceea ce privește achiziționarea acestora, le poți procura chiar tu, în funcție de marca, modelul și anul de fabricație ale mașinii.

Întreținerea și înlocuirea distribuției trebuie făcute în service-uri specializate, având în vedere că este vorba despre motorul mașinii, care este cea mai importantă componentă, așadar, evită să o schimbi de unul singur, oricât de bun mecanic auto te consideri.

Așadar, distribuția auto poate fi pe curea sau pe lanț, iar tipul de combustibil cu care rulează mașina este relevant doar în ceea ce privește numărul de kilometri la care aceasta va fi schimbată. De regulă, schimbarea curelei de distribuție trebuie să se facă între 250.000 și 300.000 km, în cazul celei pe lanț și între 60.000 și 100.000, în cazul celei pe curea. În ceea ce privește prețul acestora, nu sunt diferențe mari între ele, având în vedere kit-urile care trebuie achiziționate. Totuși, înlocuirea distribuției trebuie să se facă în service-uri autorizate pentru a evita eventualele defecțiuni ale motorului.

Sursa foto: Pixabay.com

Adaugat in: Sfaturi auto