Swipe to the left

Frâna de motor. Mod de utilizare și situațiile în care trebuie să o folosim

Autor: 20 decembrie 2018 22840 Vizualizari 1 comment

Frâna de mână, sau de ajutor, și cea de picior, sau de serviciu, nu sunt singurele metode de a încetini viteza și, eventual, a opri mașina. Alături de cele 2 metode clasice, se adaugă și frâna de motor, cunoscută în mod deosebit de către șoferii cu experiență, deoarece aceștia sunt cei care o utilizează mai des, fiind o metodă ce necesită un surplus de atenție. În plus, frâna de motor se folosește atunci când condițiile meteo sunt destul de dificile, în special pe timp de iarnă. Prin urmare, este necesar să explicăm ce este frâna de motor, cum se face frâna de motor și în ce condiții trebuie să facem apel la această metodă.

Ce rol are frâna de motor?

Frâna de ajutor, frâna de motor și frâna de serviciu au același rol. Deosebirea este că cea de motor nu folosește sistemul mecanic al mașinii, ci motorul acesteia pentru a micșora viteza de deplasare. Astfel, frâna de motor este acționată prin trecerea într-o treaptă de viteză inferioară, cu ajutorul motorului, fără a face apel la sistemul de frânare mecanic. Spre deosebire de frâna de motor la diesel, efectul se simte mult mai repede la mașinile cu motor pe benzină, unde viteza scade în momentul în care luăm piciorul de pe pedala de accelerație. Acest lucru se întâmplă, deoarece se închide clapeta de accelerație, oprind parțial fluxul de aer către galeria de admisie. Neacționarea accelerației face ca mașina să nu mai fie alimentată cu carburant. În plus, cu cât turația motorului este mai mare, cu atât mai accentuat este efectul frânei.

Experții auto ne recomandă să folosim cu încredere frâna de motor, deoarece este atât o măsură de siguranță în plus, cât și o metodă de economisire a carburantului.

În ce situații folosim frâna de motor?

Există 2 situații generale în care este bine să folosim frâna de motor: iarna, datorită condițiilor meteo dificile, și când circulăm în oraș, datorită prezenței semafoarelor, pentru a economisi carburant.

În schimb, iată și câteva situații particulare în care este recomandat să reducem viteza, prin trecerea într-o treaptă inferioară:

Drumuri întinse

Chiar dacă ne aflăm pe drum întins (de exemplu, pe autostradă), există mereu riscul ca un alt autoturism să apară în față în depășire sau mergând cu viteză redusă. În primul rând, trebuie să fim atenți pentru a observa mașina din timp, apoi este suficient să luăm piciorul de pe accelerație, iar viteza se va reduce automat. Pentru a accelera frâna de motor, trecem mai repede într-o treaptă inferioară. De asemenea, frâna de motor poate fi folosită înainte de a ieși de pe autostradă, reducând viteza într-o măsură ce permite părăsirea autostrăzii în siguranță.

Serpentine

Drumurile cu serpentine se parcurg în condiții deosebite, chiar dacă vremea este prielnică. Dacă la urcarea acestora, frâna de motor nu ajută cu nimic, la coborâre, este obligatorie. Deoarece vorbim de drumuri virajate, frâna de motor ajută mai mult decât frâna mecanică. În același timp, transmisia trebuie să se afle permanent în viteză.

Situații de urgență

În situații de urgență, frâna de motor trebuie folosită în același timp cu frâna de picior. De exemplu, dacă mașina din față frânează brusc, trebuie să apăsați simultan pe ambreiaj și pe frână, în timp ce, cu mâna, schimbați într-una sau chiar 2 trepte inferioare.

Frâna de motor în cazul mașinilor cu transmisie automată

Frâna de motor se poate folosi și în cazul mașinilor cu transmisie automată. Cu toate acestea, manevra nu este foarte eficientă la mașinile cu motor diesel, deoarece acestea nu depind de un flux de aer constant, iar aprinderea se face prin comprimare. Practic, frâna de motor în cazul mașinilor automate se face când circulăm în Drive și mutăm levierul, treptat, în vitezele inferioare, până când ajungem la treapta 1.

În final, trebuie să menționăm faptul că, indiferent de tipul de frână pe care o folosiți, important este să nu o faceți în mod agresiv, deoarece, pe lângă motor și sistemul de frânare, anvelopele vor avea de suferit, iar o conducere agresivă duce la nevoia schimbării acestora înainte de termen. De asemenea, dacă întâmpinați dificultăți tehnice sau doriți o simplă revizie a anvelopelor, Auto Soft vă așteaptă la service-ul auto din Militari, dar și în celelalte puncte de lucru din țară.

Adaugat in: Sfaturi auto
Vasii 14 noiembrie 2019 at 08:21
Cum procedez corect la traseu examen dacă instructorul zice să schimb în a întâi după ce am oprit? ? ...după ce am folosit combinat și frână de picior și frână de motor tocmai pentru a reduce viteza maîn repede și a opri la STOP mai liniștit.