Swipe to the left

​Lege cauciucuri iarnă - ce trebuie să știi?

Autor: AUTO SOFT 6 mai 2020 10899 Vizualizari Niciun comentariu

Bine-cunoscuta lege a cauciucurilor de iarnă a intrat în vigoare în noiembrie 2011, sub numele OG 5 2011, ce modifică Codul Rutier și interzice mersul autovehiculelor pe drum ghețos sau înzăpezit fără echipamentul adecvat - anvelope de iarnă. Așadar, oricine conduce o mașină pe un drum public acoperit cu un strat de zăpadă, polei sau gheață, fără să aibă în dotare anvelope de iarnă, riscă o amendă destul de consistentă din partea polițiștilor din România.

Mai jos ai un ghid complet despre folosirea anvelopelor de iarnă, dar și riscurile la care te expui dacă nu o faci:

Curpins

1. Ce riști dacă nu ai cauciucuri de iarnă?

1.1. Ce faci dacă ți se reține certificatul de înmatriculare?

2. Cum verifici starea anvelopelor tale?

2.1. Cum știi în ce perioadă să folosești cauciucuri de iarnă?

3. Listă cu întrebări frecvente despre obligativitatea cauciucurilor de iarnă

#

1. Ce riști dacă nu ai cauciucuri de iarnă?

Șoferii care nu circulă cu cauciucuri de iarnă riscă o contravenție ce se află în clasa 4 de amenzi, dar și reținerea certificatului de înmatriculare, pe baza nerespectării ordonanței. Vestea bună este că poți achita jumătate din contravenție în termen de 15 zile.

Dacă ai un vehicul personal sau de transport, de cel mult 9 locuri, legea indică faptul că acesta trebuie să fie echipat cu cauciucuri de iarnă pentru toate roțile.

Deoarece a fost o sursă de controverse, noua lege a cauciucurilor de iarnă nu prevede o anumită perioadă pentru folosirea anvelopelor de iarnă, ci doar pentru condițiile meteorologice nefavorabile circulatului pe drumuri publice.

#

1.1. Ce faci dacă ți se reține certificatul de înmatriculare?

Nu vei mai avea drept de circulație în urma reținerii certificatului de înmatriculare, iar acesta se va returna în momentul în care ai dovada că ți-ai echipat autovehiculul corespunzător - în acest timp nu vei mai putea circula cu mașina.

Dacă ai o asigurare pentru mașina ta, riști să nu fii acoperit de aceasta, deoarece în cazul în care ai optat să nu echipezi vehiculul cu anvelope de iarnă, nu vei putea cere despăgubiri.

Majoritatea companiilor de asigurări nu vor ține cont decât de echiparea corespunzătoare a mașinii tale la momentul constatării avariei sau accidentului.

#

2. Cum verifici starea anvelopelor tale?

Ar trebui să verifici uzura cauciucurilor cel puțin o dată pe lună și înainte și după călătorii lungi. Le verifici pentru a determina dacă trebuie să cumperi anvelope noi sau dacă trebuie să echilibrezi ori aliniezi roțile.

Anvelopele umflate prea mult se uzează mai repede, creează căldură excesivă, cresc consumul de combustibil și fac mașina mai greu de manevrat. Anvelopele suprapuse se pot uza mai repede și pot face vehiculul instabil și nesigur de manevrat. Și un nou set de anvelope pe roți care nu sunt în conformitate cu aliniamentul se pot uza complet în doar o zi de condus intens!

O anvelopă de iarnă se va purta mai rapid, de exemplu, datorită compusului său mai moale, care aderă bine în zăpadă, dar își dă viața mai repede atunci când este apăsată pe trotuarul uscat. Șoferii care accelerează și frânează cu vigoare vor realiza că anvelopele lor nu vor rezista prea mult timp.

Vremea dificilă impactează cauciucul și pe suprafața drumului, ambele afectând durata de viață a unei anvelope. Șoferii care nu își verifică niciodată presiunea de umflare sau alinierea roților riscă să se trezească cu surprize neplăcute la drum lung sau chiar cu amenzi din partea polițiștilor rutieri ce verifică echiparea mașinii.

Înainte de drumuri lungi sau o dată la o lună este bine să verifici starea cauciucurilor tale!

Examinează banda de rulare de pe pneuri pentru orice semn de uzură neuniformă sau ciudată. Între blocurile de rulaj ale tuturor anvelopelor sunt mici linii simple de cauciuc numite „bare de uzură”. Când este expusă, banda de rulare a unei anvelope este uzată până la sfârșitul vieții sale și are o aderență semnificativ mai mică decât la început. Conducerea pe pneuri cu această cantitate de uzură poate duce la pierderea bruscă a tracțiunii.

Poți testa cât de mult a fost uzată anvelopa cu un test al monedei de 50 bani, pe care o poți introduce în șanțurile cauciucului - dacă este acoperită până la jumătate, atunci este clar că ai nevoie de anvelope noi, iar dacă este acoperită aproape complet trebuie să ai în vedere că va trebui să le schimbi curând.

Atenție la „senzația” anvelopelor în timp ce conduci. O plimbare dură poate indica deteriorarea anvelopelor sau uzura excesivă. Dacă observi vibrații sau alte tulburări ciudate în timpul mersului, redu viteza și condu cu precauție până când vei putea trage în siguranță pe dreapta de pe drum și poți opri.

În cazul în care o anvelopă este deteriorată, înlocuiește-o cu rezerva (apelează la asistența rutieră dacă nu poți face acest lucru singur). Dacă nu observi nicio deteriorare a pneului și nu poți identifica sursa vibrației, du vehiculul la un service pentru o inspecție amănunțită.

Manualul proprietarului furnizat cu vehiculul va enumera cantitatea optimă de aer care ar trebui să fie în fiecare anvelopă, indicată în general în măsura kilogramelor pe inch pătrat și denumită „psi”. Un manometru de presiune al pneului va fi necesar pentru a efectua această sarcină, iar manualul său de instrucțiuni va avea informații detaliate despre cum să-l folosești .

Anvelopele supraumflate se pot uza mai repede decât te poți aștepta, pentru că au o aderență redusă și consumă mai mult combustibil. Pentru cele mai bune rezultate, verifică presiunea în anvelope când pneurile sunt reci - înainte de a conduce mașina.

Chiar dacă toate aspectele de mai sus sunt în regulă pentru setul tău de anvelope, asigură-te de fiecare dată că ele nu s-au uzat, pentru a nu deveni o problemă. Doar pentru că au fost cumpărate acum doi sau trei ani, nu înseamnă că ea este vârsta lor reală.

Fiecare anvelopă are un cod de dată, un număr de patru cifre în interiorul unui oval ștampilat pe peretele lateral al anvelopei, care se găsește în general la sfârșitul unei linii de cifre începând cu „DOT”. Primele două numere descriu săptămâna în care a fost fabricată anvelopa, ultimele două simbolizează anul. De exemplu, 1618 indică faptul că anvelopa a fost fabricată în a 16-a săptămână din 2018. Mulți producători de top de anvelope recomandă înlocuirea anvelopelor la marcajul de cinci ani.

#

2.1. Cum știi în ce perioadă să folosești cauciucuri de iarnă?

Este recomandat să instalezi anvelopele de iarnă încă de la primele semne de zăpadă - gheața și poleiul sunt și ele motive pentru folosirea cauciucurilor adecvate și nu trebuie să aștepți prima zăpadă.

Nu este nimic în neregulă cu instalarea și folosirea lor de dinainte de vremea rece, cum ar fi luna noiembrie. Mulți oameni sunt proactivi cu privire la instalarea anvelopelor de iarnă un pic mai devreme, astfel încât să fie pregătiți atunci când vine prima zăpadă mare, ori un îngheț timpuriu.

Este recomandat să îți dotezi mașina cu anvelope de iarnă cu aproximativ două săptămâni înainte de venirea zăpezii, pentru a evita orice surpriză peste noapte.

Industria s-a ferit în a numi anvelopele de iarnă „cauciucuri de zăpadă”, deoarece șoferii tind să uite că ele sunt pentru vreme rece pentru că au performanțe bune în lunile de iarnă în toate condițiile de drum rece și nu doar pe timp de zăpadă, ci și pe gheață și polei.

Cauciucul din anvelopele pentru toate anotimpurile (all-season) începe să se întărească atunci când temperatura scade sub 7 grade Celsius. Cu cât este mai tare, cu atât sunt mai mari șansele de alunecare și de a pierde din tracțiune. Anvelopele de iarnă sunt fabricate cu cauciuc care rămâne mai moale atunci când temperaturile scad. De asemenea, au trepte concepute pentru a prinde gheața și zăpada.

Dacă vehiculul tău este dotat cu anvelope de iarnă vara sau pe tot parcursul anului, ele se vor uza mult mai repede, pentru că nu sunt fabricate pentru a fi utilizate în alte luni decât pe timpul rece.

Deși legea nu stipulează exact o perioadă în care trebuie să ai instalate anvelopele de iarnă, trebuie să ții cont de condițiile meteo pentru a evita o eventuală amendă din partea poliției pentru nerespectarea dotărilor.

Cum funcționează anvelopele de iarnă când sunt mai mult de 7 grade Celsius? În testele Consumer Reports, anvelopele de iarnă au bătut toate celelalte tipuri de cauciucuri în frânarea pe zăpadă și gheață, însă nu au frânat la fel de bine ca cele all-season când era cald.

În cazul testelor de comparație între all-season și anvelopele de iarnă la temperaturi normale, anvelopele de iarnă au avut nevoie de 7 metri mai mult pentru a se opri de la 96,5 km / h pe o pistă uscată. Pe un traseu umed, a fost nevoie de 9,4 metri mai mult pentru frânarea vehiculului.

Dacă stai într-o zonă muntoasă, este recomandată instalarea anvelopelor mult mai devreme decât ar trebui să o faci la oraș. Unii șoferi preferă să instaleze sau să combine tipurile de anvelope (iarnă sau vară) pe cele 4 roți, însă acest lucru prezintă un risc extrem de mare - tracțiunea nu va fi echilibrată și poți pierde controlul volanului.

În cele mai multe cazuri, există opțiunea de a folosi anvelope all-season pentru a evita schimbul cauciucurilor la fiecare anotimp și pentru a economisi bani și timp.

#

3. Listă cu întrebări frecvente despre obligativitatea cauciucurilor de iarnă

Șoferii români au deseori întrebări legate de legislația în vigoare, odată cu ele venind și alte nelămuriri. Iată în continuare o listă cu întrebările puse frecvent despre legile cu privire la cauciucurile de iarnă.

Se pot închiria anvelope de iarnă?

Unele companii oferă acest serviciu, dar va fi mai ieftin pe termen lung să cumperi un set și să le păstrezi în siguranță în lunile mai calde.

Cât rezistă anvelopele de iarnă?

Atât timp cât folosești anvelope de iarnă doar pe timpul iernii, te poți aștepta să obții același număr de kilometri dintr-un set ca și în cazul anvelopelor de vară în restul anului. Cu toate acestea, anvelopele de iarnă se vor uza foarte repede dacă le folosești pe vreme mai caldă.

Anvelopele de iarnă sunt obligatorii în străinătate?

În multe țări din Europa, anvelopele de iarnă sunt obligatorii iarna. Dacă mergi în străinătate, asigură-te că verifici în prealabil ce prevede legea locală.

La ce presiune trebuie să fie setate anvelopele de iarnă?

Presiunea anvelopelor de iarnă trebuie să fie aceeași cu presiunile anvelopelor de vară. Cu toate acestea, este important să setezi presiunile în pneuri în condiții ambientale reprezentative. Pe măsură ce temperatura scade, la fel și presiunile pe pneuri trebuie să o facă. Dacă le pui într-un garaj cald, de exemplu, ele vor avea o scădere cu până la 10% odată ce sunt afară în frig.

Poți pune anvelope de iarnă doar pe față?

Amestecarea anvelopelor de iarnă și de vară nu este sigură și, prin urmare, nu este recomandată.

Chiar este nevoie de anvelope de iarnă pe o mașină cu tracțiune pe față?

Da, pentru că, deși îmbunătățirile nu sunt majore, la fel ca la mașinile cu tracțiune pe spate, acestea sunt foarte importante, mai ales în ceea ce privește performanțele de frânare și la viraje.

Anvelopele de iarnă fac vreo diferență pe ploaie?

Da, o diferență uriașă. De fapt, acestea vor îmbunătăți frânarea, tracțiunea și aderența generală a mașinii la orice temperatură sub 7 grade Celsius - chiar și la uscat.

Se pot folosi și lanțuri de zăpadă?

Lanțurile de zăpadă sunt foarte utile, mai ales când mergi pe un drum precar. În același timp, anvelopele de iarnă sunt eficiente în toate condițiile meteorologice, atât timp cât temperatura este sub 7 grade Celsius.

Există dezavantaje în montarea anvelopelor de iarnă?

Există unele dezavantaje ale anvelopelor de iarnă, deși ele nu depășesc cu siguranță multe avantaje. În afară de cheltuielile adăugate, anvelopele de iarnă pot determina ca vitezometrul să indice greșit și, prin urmare, să deranjeze și indicatorul de combustibil.

Acestea fiind spuse, fii sigur că anvelopele tale de iarnă sunt verificate, schimbate și utilizate în perioada corespunzătoare pentru a nu avea surprize neplăcute din partea poliției rutiere sau pe un drum lung. Ține cont de sfaturile de mai sus și pune pe primul loc siguranța ta și a celor din jurul tău. În acest fel, mașina ta nu va suferi accidentări și tu vei putea să conduci pe toată perioada iernii fără să fii îngrijorat că nu ai echipamentul corespunzător.

Sursă: pinterest.com

Adaugat in: Sfaturi auto