Swipe to the left

Puntea spate - element structural esențial al șasiului autovehiculelor

Autor: AUTO SOFT 25 februarie 2021 4060 Vizualizari Niciun comentariu

Majoritatea oamenilor nu se gândesc la tehnologie decât prin prisma marilor descoperiri și invenții, relativ actuale, care sunt spectaculoase și, uneori, se petrec într-o succesiune rapidă în ultima vreme, mai ales datorită multiplelor canale media la care aproape toți indivizii speciei sunt conectați.

Totuși, de-a lungul istoriei umanității, au existat unele descoperiri care au schimbat cursul evoluției tehnologice și care, azi, sunt considerate un lucru banal, de la sine înțeles.

Majoritatatea invențiilor omului au fost inspirate de natura înconjurătoare. Chiar și vechea furcă pentru fân, dar și furculița de la masă au avut drept model niște crengi de copac asemănătoare. Avionul, care acum este un mijloc de transport folosit în mod curent, a provenit din studierea zborului și a plutirii păsărilor. Dar roata și axul sunt invenții care pot fi atribuite exclusiv minții umane și fără de care lumea de azi ar fi arătat poate altfel.

De la invenția roții si a axului ce trece prin centrul ei acum peste 5000 de ani și care la început erau folosite, spre mirarea multora, la olărit și nu la transport, nu a trecut mult până la aplicarea acestei descoperiri în crearea primelor vehicule prevăzute cu osii. Conceptul există și azi, iar toate vehiculele cu ajutorul cărora mobilitatea oamenilor este la un nivel fără precedent folosesc un sistem străvechi de de punți sau axe.

Cuprins:

1. Puntea spate - ce este și ce rol are în ansamblul șasiului unui autovehicul?

2. Puntea din spate a automobilului - clasificare și mod de întreținere

#

1. Puntea spate - ce este și ce rol are în ansamblul șasiului unui autovehicul?

Puntea spate, în angrenajul ansamblurilor cu roți cu tracțiune animală ce au dominat majoritatea covârșitoare a istoriei civilizației umane, avea doar un singur rol. În aceste tipuri de vehicule, puterea care face posibilă mișcarea provine dintr-o sursă externă.

Vehiculele erau fie împinse, fie trase de om sau de animale, iar puntea spate era fixă, având unicul rol de a suporta greutatea încărcăturii. Odată cu triumful automobilului a apărut necesitatea transmiterii puterii produse de motor către roțile din spate, astfel că a fost creat un arbore sau ax motric. De asemenea, odată cu acest lucru a fost pus la punct și diferențialul, un ansamblu de mecanisme și roți dințate care transferă și transformă mișcarea de rotație provenită de la cardan către cele două roți.

Puntea spate motrică este astfel alcătuită din două jumătăți de axe sau arbori, fiecare conectate la câte una dintre roți și ambele îmbinate în diferențial și acoperite de o carcasă care protejează mecanismele, roțile dințate și celelalte accesorii de loviri, praf sau apă.

Puntea din spate motrică are un rol esențial în dinamica autovehiculelor deoarece, prin intermediul ei, se propagă cuplul motor de la transmisia logitudinală la roți. Mai mult, tot datorită acestui ansamblu mecanic se realizeaza și forța de frânare în timpul mersului automobilului.

#

2. Puntea din spate a automobilului - clasificare și mod de întreținere

Puntea spate poate fi clasificată în funcție de mai multe criterii:

În funcție de motricitate, aceasta poate fi:

  • punte spate nemotoare - adică atunci când are doar rolul de a prelua forța și cuplul motor care acționează asupra roților și de a o transmite caroseriei;
  • punte spate motoare - care, pe lângă funcțiile enumerate mai sus, trimite și cuplul de la transmisia longitudinală (cardan) la roți, acționând și asupra amplificării acestuia.
  • În funcție de modul oscilației roților una față de cealaltă în timpul mersului, puntea spate poate fi:
  • punte spate motoare, rigidă la care roțile nu oscilează independent una față de alta;
  • punte spate nemotoare, independentă - unde roțile sunt independente una față de alta;
  • punte spate motoare, independentă.

Dacă cea rigidă este mai simplă din punct de vedere al construcției, puntea spate motoare este alcătuită din: transmisie inițială sau principală, diferențial, arbori planetari, transmisie finală și carteri.

În toate cazurile, puntea spate este astfel proiectată încât să prezinte dimensiuni cât mai mici de volum cu scopul de a lăsa spațiu suficient până la sol. De asemenea, din punct de vedere mecanic, întreținerea punții spate trebuie să se facă cât mai simplu dar, este recomandată o verificare periodică la un service auto unde există mecanici specializați, așa cum, spre exemplu, poți găsi la Auto Soft care poate oferi servicii complete de mentenanță, reparații și mecanică pentru tot ansamblul șasiului unui autovehicul.

Așadar, ca element esențial al șasiului, întreținerii punților spate trebuie să i se acorde o atenție sporită și acest lucru presupune și controlul periodic, completarea sau schimbarea uleiului de transmisie, verificarea și reglarea rulmenților și a roților dințate precum și a calității angrenării acestora în cadrul transmisiei finale.

Sursa foto: pexels.com

Adaugat in: Sfaturi auto