Swipe to the left

Vulcanizarea - scurt istoric și importanța sa

Autor: AUTO SOFT 30 iulie 2020 4084 Vizualizari Niciun comentariu

Vulcanizarea este un proces de tratament chimic care implică aplicarea unor substanțe - de obicei sulf - pentru a modifica proprietățile fizice ale cauciucului. În starea sa naturală, acest material se deteriorează dacă este supus la temperaturi foarte scăzute sau prea ridicate. Deși în formă prelucrată este foarte moale și elastic, această calitate îi poate restricționa performanța în anumite condiții. Acest lucru a determinat unele companii producătoare să folosească acest procedeu pentru a fabrica diverse obiecte, printre care și pneurile.

Mai jos, află despre istoricul vulcanizării și rolul său în funcționarea autovehicului tău!

Cuprins

1. Istoria vulcanizării

1.1. Impactul asupra cauciucului

2. Ce rol are vulcanizarea?

2.1. Care sunt diferitele tipuri de reparații?

2.2. Când este o anvelopă ireparabilă?

2.3. Utilajele folosite pentru vulcanizarea auto

3. Întrebări și răspunsuri frecvente despre vulcanizare

#

1. Istoria vulcanizării

Vulcanizarea a fost inventată de Charles Goodyear în 1839. În brevetul său, el a descris procesul de utilizare a substanțelor chimice pentru a schimba proprietățile fizice ale cauciucului. Acesta a menționat, de asemenea, și utilizarea unor reacții suplimentare pentru a accelera procesul, însă la temperaturi mai scăzute. Catalizatoarele folosite sunt, de obicei, carbon sau zinc în diferite soluții.

Vulcanizarea explicată: Ce ar trebui să știi?

Vulcanizarea implică de obicei aplicarea sulfului - al zecelea cel mai abundent element din univers, care schimbă proprietățile fizice ale cauciucului natural, precum și ale celui sintetic. În timpul unui astfel de proces, substanțele sunt încălzite la aproximativ 280 - 350 de grade Fahrenheit într-o matriță sub presiune. Combinația de căldură și compuși chimici forțează anvelopa să se contracte și să se întărească.

Deși sulful este cel mai frecvent agent de întărire utilizat în vulcanizare, alte substanțe chimice folosite în proces sunt:

  • Peroxid
  • Oxizi metalici
  • Uretan.

#

1.1. Impactul asupra cauciucului

Procesul în sine schimbă proprietățile fizice ale cauciucului, forțându-l să se întărească. Desigur, există și metode mecanice care îl pot forța să se contracte, însă diferența pe care o face vulcanizarea este că îi păstrează forma inițială. Astfel, materialul este scalat păstrându-se dimensiunile, fără a se deforma sau modifica structura.

În plus, acest proces de reparație protejează împotriva viitoarelor deformări. Deoarece este recondiționat, pneul se întărește și devine mai puțin vulnerabil. Se poate modifica în continuare atunci când este expus la suficientă tensiune, dar cauciucul vulcanizat nu își va schimba forma la fel de ușor ca cel convențional, nevulcanizat.

Cauciucul devine, de asemenea, mai rezistent la tracțiune și se reduce riscul de deteriorare fizică. Spre deosebire de procesele chimice termoplastice, efectele vulcanizării sunt permanente. După ce un materialul a trecut prin acest proces, el nu poate fi readus la proprietățile inițiale.

O anvelopă standard este alcătuită din mai multe componente, cum ar fi straturile de carcasă, breaker-ele, întăritura, banda de rulare etc. Odată ce procesul de construcție a pneurilor începe, sunt asamblate aceste componente, iar dimensiunile și forma grosieră a încep să fie definite. Cu toate acestea, în acest moment, unele elemente nu sunt atașate încă, iar produsul este în esență doar un cauciuc neted.

Banda de rulare care dă tracțiunea unei roți este adăugată printr-o mașină de întărire. Similar cu un aparat de făcut sandvișuri, aceasta modelează profilul anvelopei. Căldura generată de acest proces, de asemenea, servește la îmbinarea diferitelor componente ale pneului - este ceea ce se numește vulcanizare. Acest proces este urmat de mai multe proceduri de finisare. După ce produsul final a fost supus unui număr de inspecții standard, etapele de producție se încheie.

Există multe marcaje diferite care apar pe un cauciuc standard. De exemplu, dacă pe peretele lateral apare un simbol „P”, înseamnă că anvelopa este fabricată pentru a fi utilizată pe un vehicul de pasageri. Alte denumiri comune sunt „LT”, care înseamnă folosirea pe un camion ușor și „T”, care reprezintă un pneu temporar.

Dacă te uiți la roțile tale, vei vedea, de asemenea, diferitele calificative care au fost atribuite seriei de anvelope, ca parte a sistemului de clasificare uniformă a calității. Alte marcaje vor indica lățimea, tipul pneului, diametrul jantei și tipul de construcție, capacitatea maximă de încărcare sau viteza maximă recomandată.

#

2. Ce rol are vulcanizarea?

Reviziile auto pe care le faci periodic ar trebui să includă și o verificare a pneurilor sau echilibrarea roților. În funcție de caz, există mai multe soluții pentru salvarea cauciucurilor, mai ales dacă acestea au trecut printr-o pană.

Grefele sunt folosite pentru a repara anvelope, în special partea exterioară a acestora, iar în mod normal ele ar trebui să urmărească mărimea și forma puncției. Sigilarea se face cu ajutorul unui dop, din interior spre exterior, care nu va afecta tracțiunea cauciucului sau calitatea sa.

#

2.1. Care sunt diferitele tipuri de reparații?

Indiferent dacă este vorba de o pană sau de o tăietură a pneului, vulcanizarea este un proces care poate dura de la câteva ore la câteva zile. În funcție de gradul de deteriorare, există mai multe soluții de reparație - tamponare, peticire sau ambele. Daunele care determină dezumflarea roții se pot afla atât la interior, cât și la exterior, iar un cauciuc perforat poate să ascundă mai multe probleme, așadar este important să fie efectuată o verificare amănunțită.

Cauciucuri rupte

Aceste reparații se fac în cazul celui mai grav tip de deteriorare a anvelopelor - atunci când acestea sunt secționate. Procedurile includ întărirea peretelui lateral și a benzii de rulare. Pentru ca acestea să poată fi efectuate, zona deteriorată este măcinată, teșită sau întărită cu un strat nou pe interior și umplută cu cauciuc la exterior. Apoi, în condiții specifice de temperatură și presiune, anvelopa revine la forma inițială.

Reparatii superficiale

Acest tip de reparație implică o deteriorare externă a anvelopelor, care nu afectează structurile interne. Printre exemple se numără înțepăturile pereților laterali, tocirea benzii de rulare și chiar cele mai simple perforații. Zona distrusă este restructurată prin aplicarea unui strat nou de cauciuc, peste care o presă cu căldură va da forma necesară benzii de rulare. Acest proces nu durează foarte mult și ar trebui să fie gata în aceeași zi.

#

2.2. Când este o anvelopă ireparabilă?

Majoritatea defectelor sunt reparabile, chiar dacă roata arată dezastruos, însă acest lucru nu este întotdeauna posibil. Atunci când anvelopa are câțiva ani vechime și a fost deteriorată, este indicat ca aceasta să se schimbe cu una nouă. Serviciile auto de vulcanizare te-ar putea păcăli atunci când recomandă o simplă reparație, deoarece aceasta nu va rezista în timp și îți poate pune siguranța în pericol. Așa cum trebuie să schimbi periodic anvelopele de vară cu cele de iarnă, la fel trebuie să procedezi atunci când cauciucul nu mai poate rula la capacitatea maximă.

#

2.3. Utilajele folosite pentru vulcanizarea auto

Utilajele folosite pentru vulcanizarea auto includ elevatoare, mașini de îndreptat jante, precum și o serie de alte instrumente, necesare în funcție de mărimea sau greutatea autovehiculului. Acestea fac parte din categoria de scule folosite în service-urile auto, așa că este puțin probabil ca tu să ai acces la ele în timpul unei vacanțe.

Există, însă, unele soluții portabile pe care ai putea să le incluzi în echipamentul de urgență al mașinii tale, pentru a putea repara orice problemă care apare în timpul unui drum lung. Cu un astfel de kit poți să:

  • Ai o soluție temporară - În cele mai multe cazuri, aceste seturi sunt proiectate pentru o acoperire a penei temporară, ceea ce înseamnă că reparația puncției ar trebui să țină suficient de mult pentru a duce mașina la un service. Acest lucru face ca un kit să fie o alternativă bună atunci când nu ai o anvelopă de rezervă.
  • Economisești bani - O pană nu este neapărat sfârșitul vieții unui pneu. Chiar dacă găurile mai mari tind să necesite o înlocuire a cauciucului, perforațiile mai mici pot fi sigilate în mod eficient cu ajutorul kitului. Atunci când se face corect, reparația permanentă poate fi mai mult decât suficientă pentru a menține roata în funcțiune până când uzura normală îndeamnă la o înlocuire.
  • Înveți să fii propriul tău mecanic auto - Repararea cauciucurilor nu este o abilitate doar pentru șoferi. Materialul se poate regăsi la diferite obiecte, inclusiv la biciclete sau cărucioare, unde acestea joacă un rol esențial. În majoritatea cazurilor, procesul este același, iar acest lucru înseamnă că vei putea aplica aceste cunoștințe și în alte situații.

Cea mai importantă parte a oricărui set de vulcanizare a anvelopelor de mare capacitate este adezivul, sub forma unei paste, pentru care sunt necesare unelte speciale. Atunci când este vorba de reparația unui cauciuc prin tamponare, este nevoie de un instrument de introducere (în mod normal, asemănător unui ac cu mâner în forma literei „T”), cu care se vor sigila orificiile prin care ar putea scăpa aer. Un set bun de clești este, de asemenea, indispensabil pentru a îndepărta sursa puncției (cuie, sârme sau alte obiecte). Kiturile mai mari sunt dotate cu accesorii suplimentare, precum compresoarele de aer și un manometru.

Trusele din mai multe piese necesită o carcasă pentru a ține totul împreună. Dimensiunea unui set de reparații depinde de numărul de componente incluse. Mai multe scule oferă mai multă versatilitate în general, dar există întotdeauna riscul de a avea instrumente pe care nu le vei folosi niciodată la un preț mai mare. Drept urmare, kiturile mai mici sunt ideale pentru orice șofer, mai ales dacă nu ai prea multă experiență, în general.

#

3. Întrebări și răspunsuri frecvente despre vulcanizare

De ce instrumente am nevoie într-un kit de reparație a anvelopelor?

Instrumentele de inserare, precum uneltele de fixare sunt, în general, necesare pentru a aplica dispozitivul de etanșare pe locul de perforare. De asemenea, o pereche de clești este importantă pentru a elimina orice a cauzat puncția în primul rând.

Care este cea mai bună soluție de reparație a pneurilor?

Fixarea unei puncții cu un dop și un plasture este de cele mai multe ori un mod sigur de a restabili o anvelopă. Un set de astfel de produse pentru pneuri este o soluție temporară excelentă, dar dacă nu schimbi cauciucul când ajungi la destinație, o sigilare cu o pastă reparatoare este recomandată pentru o rezistență mai îndelungată.

Cât de mult rezistă anvelopele auto care au trecut printr-o vulcanizare?

Asta depinde de tipul anvelopelor. Pastele sigilatoare lichide tind să dureze suficient de mult pentru a putea ajunge la destinație după o pană. În schimb, dopurile și patch-urile pot ține zeci de mii de kilometri atunci când sunt aplicate corect. Verifică întotdeauna periodic cauciucul cu un manometrul, pentru a te asigura că ești în siguranță

Acestea fiind spuse, iată un ghid pentru o mai bună înțelegere a procesului de vulcanizare și reparație a anvelopelor auto. Siguranța ta și a celor din jur este foarte importantă, așadar este mai bine să previi un accident printr-o inspecție auto, decât să îți pară rău mai târziu.

Sursă: pinterest.com

Adaugat in: Sfaturi auto