Swipe to the left

Profilul anvelopelor - tu știi pe ce rulează mașina ta?

Autor: AUTO SOFT 5 august 2020 6540 Vizualizari Niciun comentariu

Probabil că știi ce este banda de rulare a anvelopei: partea care face contact cu suprafața drumului. Însă ceea ce poate nu realizezi este că modelul specific al pneului poate avea un impact asupra performanțelor vehiculului, cum ar fi modul în care acesta frânează și cât de multă tracțiune oferă în condiții de drum diferite. Mai jos, vei regăsi o analiză atât asupra profilurilor cauciucurilor, cât și asupra celor trei tipuri foarte comune pe care le vei întâlni: simetric, asimetric și direcțional.

Cuprins

1. Ce este profilul anvelopelor?

1.1. Profil anvelopă simetric

1.2. Profil anvelopă asimetric

1.3. Profil anvelopă direcțional

2. Măsurarea profilului cauciucului

#

1. Ce este profilul anvelopelor?

Banda de rulare a anvelopelor este compusă din câteva elemente de bază: martor de uzură, flancuri, striații și blocuri.

Flancurile sunt canale dispuse circumferențial în jurul pneului, sub striații. Acestea din urmă formează blocurile de rulare - segmentele de cauciuc ridicate care fac contact cu suprafața drumului.

Fantele încrucișate sunt canale turnate în elemente de rulare pentru a asigura dispersia suplimentară a apei.

Toate acestea, puse la un loc, redau profilul unei anvelope. În funcție de modelul creat, ele prezintă o adaptabilitate mai mare în sezonul rece sau în cel cald.

#

1.1. Profil anvelopă simetric

Cel mai obișnuit profil pentru un cauciuc nou pentru vehiculele de pasageri este cel simetric. În acest caz, părțile exterioare și interioare ale benzii de rulare sunt simetrice - adică sunt imagini în oglindă ale aceluiași model.

Uneori, s-ar putea să auzi de anvelope simetrice „multidirecționale”, ceea ce înseamnă că ele pot fi montate și rotite în orice direcție, fără a afecta performanța.

#

1.2. Profil anvelopă asimetric

Un alt profil găsit pe pneurile cele mai comune este cel asimetric. În cazul acestor modele, jumătățile interioare și exterioare ale benzii de rulare sunt proiectate cu canale și blocuri având forme diferite. Acest lucru determină îmbunătățirea performanței, cum ar fi dispersia apei și tracțiunea pe zăpadă.

De exemplu, unele anvelope all-season au, pe partea din stânga (exterioară) a benzii de rulare, blocuri mai groase, care oferă o zonă de contact mai mare, pentru stabilitate și manevrare eficientă pe drumurile uscate.

Partea dreaptă (interioară) a modelului prezintă mai multe canale și blocuri mai mici, pentru a ajuta la dispersarea apei pentru o tracțiune mai bună.

#

1.3. Profil anvelopă direcțional

Unele profiluri ale roților sunt proiectate într-un mod unidirecțional, adică într-o singură direcție. Acestea se găsesc adesea la anvelopele de iarnă sau la cele de înaltă performanță. Cauciucurile prezintă blocuri și striații care se distribuie în formă de V, ceea ce ajută la tracțiunea pe zăpadă mai eficientă.

#

2. Măsurarea profilului cauciucului

Profilul anvelopei nu numai că îți dă o idee despre performanța în timpul condusului, dar te poate ajuta să verifici uzura și starea acesteia, folosind câteva metode:

Testul cu moneda de 5 bani

Există mai multe feluri populare de a verifica uzura benzii de rulare a pneurilor. Un mod ușor este testul cu moneda de 5 bani. Pur și simplu, introduci un bănuț în canalul anvelopei și verifici dacă este acoperit pe jumătate sau mai mult. În primul caz, cauciucul este în condiție bună, iar în caz contrar (este acoperită aproximativ un sfert din monedă) acesta este uzat și trebuie schimbat.

Martorul de uzură al anvelopei

Un alt mod de a afla adâncimea profilului anvelopei este prin verificarea martorului de uzură.

Blocurile de rulare sunt primele care se tocesc. În funcție de cât de mult s-au consumat acestea și de raportul față de markerul de uzură, îți poți da seama în ce stare sunt cauciucurile tale. Cu toate acestea, este bine să ai parte de o verificare amănunțită făcută de un profesionist înainte de a lua decizia schimbării pneurilor sau vulcanizării lor.

Diagnosticarea cu scanner special

Tehnologia a avansat și în acest domeniu. Există un scanner special pentru diagnosticarea anvelopelor, ce arată atât nivelul de uzură al acestora, cât și ce ajustări sunt necesare - înlocuirea, geometria sau alinierea roților. Aparatul este potrivit pentru orice tip de pneu, indiferent că e vorba de cel al unei mașini obișnuite sau de al unui camion.

În practică, roata este scanată, iar informațiile transmise către un software, care va realiza pe baza lor un raport cu recomandări pentru îmbunătățirea siguranței autoturismului.

Acestea fiind spuse, iată câteva lucruri pe care trebuie să le știi despre la profilul cauciucurilor - un factor important atunci când vine vorba de performanță, rezistență și calitate. Cu anvelopele potrivite, vei fi gata de orice drum, indiferent de condiții!

Sursă foto: pinterest.com

Adaugat in: Sfaturi auto