Swipe to the left

Rulmentul de roată - simptomele defectării și alte informații utile pentru șoferi

Autor: AUTO SOFT 23 septembrie 2020 11173 Vizualizari 1 comment

Majoritatea șoferilor se vor întâlni cu situația în care unul sau mai mulți rulmenți ai automobilului vor funcționa impropriu, cu efecte mai puțin sau mai grave. Aceste probleme sunt, în general, greu de identificat, deoarece aceste piese se află în interiorul altor mecanisme și nu sunt la vedere.

Există, însă, câteva semne pe care oricine le poate recunoaște și, astfel, poate apela la mecanic pentru remedierea defecțiunilor. Este important ca fiecare șofer să aibă câteva informații de bază în această privință, pentru că rulmenții se uzează inevitabil și vor funcționa la un moment dat greșit.

În articolul de mai jos vei descoperi ce este și ce face un rulment, câte tipuri există și care sunt simptomele și cauzele defectării lor.

Cuprins:

1. Rulmentul de roată - caracteristici și funcții

1.1. Ce este rulmentul de roată

1.2. Ce face rulmentul de roată

1.3. Tipuri de rulmenți de roată

2. Simptomele rulmenților de roată defecți

3. Prevenirea cauzelor uzuale de deteriorare a rulmenților de roată

4. Cum se înlocuiește rulmentul de roată

#

1. Rulmentul de roată - caracteristici și funcții

Roțile au un rol esențial în structura automobilului, fiind componentele prin intermediul cărora se transmite forța furnizată de motor către suprafața drumului. Eficiența mașinii depinde foarte mult de frecarea apărută odată cu învârtirea lor. Pentru minimalizarea frecării sunt folosite niște piese speciale, numite rulmenți.

#

1.1. Ce este rulmentul de roată

Un rulment este format dintr-un set de bile de oțel ținute împreună de către două benzi de metal și este situat în interiorul butucului roții, acesta din urmă legând roata de restul mașinii.

Bilele sunt lubrifiate tot timpul. Dacă ungerea nu se mai face, atunci acestea se freacă unele de altele, se uzează, iar rulmentul nu mai are mult de trăit și va da semne tot mai mari că suferă.

#

1.2. Ce face rulmentul de roată

Rolul rulmentului este esențial în bunul mers al oricărui automobil cu roți. Șoferul trebuie să cunoască foarte bine câteva lucruri despre acest mic obiect, doar așa se va asigura că mașina lui va funcționa perfect de-a lungul timpului. Practic, această piesă permite învârtirea roții pe față sau pe spate cu viteze mari, fără a realiza o frecare intensă la îmbinarea dintre aceasta și axul autoturismului.

#

1.3. Tipuri de rulmenți de roată

Rulmenții trebuie folosiți în mai multe tipuri de mecanisme, având întrebuințări diferite și, astfel, existând numeroase clasificări:

  • după forma elementelor de rulare (cu bile și cu role);
  • după direcția de aplicare a sarcinii (radiali și axiali);
  • după numărul rândurilor corpurilor de rostogolire;
  • după forma constructivă și materialul colivie.

Rulmenții radiali cu bile se fixează într-o cale de rulare, iar în momentul aplicării sarcinii, inelul exterior o transmite către bilă, iar aceasta o propagă spre inelul interior. Cei cu role cilindrice suportă o încărcare mai mare.

Rulmenții axiali glisează în contact cu calea de rulare, gestionând variația de viteză la suprafață.

#

2. Simptomele rulmenților de roată defecți

Semnele prin care conducătorul auto își dă seama că rulmenții sunt stricați și că trebuie să meargă la service sunt uneori dificil de detectat, așa că este bine ca fiecare să le cunoască dinainte de a păți o astfel de stricăciune la automobilul personal.

Dacă șoferul bănuiește că există o problemă cu rulmenții mașinii, atunci trebuie să facă o mică verificare:

  • pentru început, va ridica automobilul pe elevator pentru a putea face verificarea rulmentului de la roată;
  • apoi trebuie să învârtă anvelopa cu mâna și să fie foarte atent la zgomot;
  • dacă rulmentul funcționează perfect, nu se va auzi nimic, dar dacă aude sunete de frecare, atunci a identificat o problemă;
  • pentru a vedea sigur dacă rulmenții chiar au o defecțiune, va forța roata lateral și dacă se mișcă pe ax vertical, atunci e nevoie de reparații.

Majoritatea simptomelor care indică prezența unui rulment defect pot proveni și de la alte mecanisme ce funcționează impropriu, dar dacă două sau mai multe dintre acestea apar concomitent, aproape sigur problema vine din această direcție.

  • Zgomote ciudate ale rulmenților de roată la rulare

Zgomotele neobișnuite care apar în timpul folosirii autovehiculului sunt unele dintre cel mai des întâlnite simptome și sunt ușor de recunoscut de către șoferii care conduc zi de zi mașina.

La început, când rulmenții au o uzură mică, zgomotele nu vor fi foarte puternice și vor apărea doar la viteze mari, însă, treptat, acestea vor fi tot mai deranjante, chiar și la rularea cu viteze mai mici.

Cel mai des întâlnit zgomot este cel asemănător cu frecarea a două suprafețe de metal cu asperități. Un alt semn că sunele provin de la rulmenții defecți este că apar în zona roților sau a cauciucului, nu din alte păți.

  • Direcția imprecisă a mașinii din cauza rulmenților de roată defecți

Direcția imprecisă poate avea multe cauze, dar, atunci când apare însoțită de zgomote în zona roților, poate indica unul sau mai mulți rulmenți defecți.

Acest simptom poate apărea în urma uzurii materialului rulant, rulmenții nefiind ficși, iar roțile având un joc însemnat, care poate duce la răspunsul întârziat al mașinii la comenzile date prin volan.

Așadar, dacă se observă o astfel de situație, dar sistemul de direcție nu are nicio problemă, cu siguranță, cauza este defectarea unuia sau a mai multor rulmenți.

  • Tragerea laterală a mașinii din cauza rulmenților de roată defecți

Atunci când mașina nu merge în direcția dorită de șofer și când pare că are o minte a ei, virând spre dreapta sau spre stânga, fără a ține cont de comenzi, este posibil ca problema să fie din cauza rulmenților defecți. Nu întotdeauna vina este a acestor mecanisme, dar devine foarte probabil când apare și huruitul specific.

  • Uzura cauciucurilor într-un mod inegal cauzată de rulmenții de roată defecți

Anvelopele se uzează treptat în timpul folosirii autovehiculelor, tocirea fiind, în general, egală pe toate cele 4 cauciucuri. Dacă apare, însă, o uzură accentuată doar pe unul sau pe două pneuri, iar direcția funcționează ireproșabil, atunci problema este pusă pe seama rulmenților care nu funcționează la parametrii normali.

#

3. Prevenirea cauzelor uzuale de deteriorare a rulmenților de roată

Există diferite motive care pot duce la deteriorarea prematură a rulmenților de roată la mașină. Înainte de a auzi zgomote la rulare sau un huruit în mers, un conducător auto precaut trebuie să cunoască în amănunt cele mai frecvente dintre aceste cauze:

  • lubrifierea insuficientă a rulmenților;
  • contaminarea lor;
  • supraîncărcarea;
  • manipularea și montarea defectuoasă.

Lubrifierea insuficientă a rulmenților de roată

Dacă lubrifierea nu este adecvată, atunci ar putea apărea diferite probleme. De cele mai multe ori, aceste deteriorări pot fi observate cu ochiul liber:

  • metalul are o culoare diferită;
  • apar semne de microsudură în metal;
  • rulmentul se blochează total;
  • rulmentul este uzat complet.

Contaminarea rulmenților de roată

O altă problemă cu care se confruntă rulmenții este ridicată de particulele străine de praf, de murdărie sau de resturi metalice, care pot întrerupe pelicula de lubrifiant, ajungând să-i deterioreze suprafața și să-i scurteze durata de viață. Inclusiv apa poate să dăuneze și să aibă un impact negativ asupra durabilității. Se impun următoarele acțiuni:

  • evitarea acumulării de resturi;
  • controale de rutină;
  • descoperirea punctelor de scurgere.

Particulele străine pot deteriora iremediabil rulmenții. Probleme mari pot ridica și oxidarea și corodarea lor.

Supraîncărcarea rulmenților de roată

  • Ea apare când aceștia operează dincolo de limitele nominale proiectate în ce privește sarcina, turația sau temperatura. Pot suferi deteriorări atât rulmenții, cât și piesele adiacente;
  • Se poate datora și unei nepotriviri între rulment și aplicație;
  • Semnele de avertizare sunt: vibrațiile, creșterea temperaturii sistemului, diminuarea performanțelor etc.

Manipularea și montarea necorespunzătoare a unui rulment de roată

Uzura nu poate fi evitată, într-un final aceștia cedând inevitabil. Există, totuși, anumite circumstanțe care pot duce la apariția defecțiunilor mult mai rapid, chiar și la câțiva ani de la data de fabricare a autovehiculului.

Principalele motive ale defecțiunii rulmenților sunt:

  • Instalarea lor greșită, prin folosirea unor scule neconforme, cum ar fi ciocanul. Deși este recomandabil ca rulmentul să nu fie lovit direct cu obiecte dure, unii mecanici amatori folosesc această metodă la îndemână, chiar dacă riscă să distrugă cămașa exterioară și interioară a piesei. Tot în această privință pot apărea defecțiuni atunci când, la montarea pieselor din ansamblul căii de rulare, se folosesc accesorii vechi, ce duc la o încărcare suplimentară a rulmentului - pentru a evita astfel de situații neplăcute, apelează la servicii de REPLACED-HREF-10 specializate;
  • Calitatea proastă a drumurilor, mai ales când există gropi adânci, greu de evitat, duce cu siguranță și la defecțiuni ale rulmenților. Probleme pot apărea și la trecerea cu viteză mare peste limitatoarele de viteză sau la lovirea accidentală a bordurilor înalte;
  • Calitatea proastă a rulmenților este o rețetă sigură pentru defectarea lor. Se recomandă cumpărarea unor REPLACED-HREF-11 originale, chiar dacă ele costă puțin mai mult. Banii cheltuiți în plus merită;
  • Apa este dușman de moarte al rulmenților, pentru că poate pătrunde prin sigiliile uzate și astfel distruge lubrifiantul din interiorul lor. Conducerea prin apă, noroi sau zăpadă topită cu ajutorul sării va avea un efect negativ asupra integrității rulmenților;
  • Modificările aduse mașinilor în privința roților, a suspensiei și a amortizoarelor peste limitele recomandate de producător vor avea repercusiuni importante și asupra rulmenților. Prin montarea unor roți mai mari, cu o cale de rulare mai îngustă, a unor arcuri mai rigide sau a unor amortizoare mai dure, rulmenții vor funcționa în parametrii neconformi și se vor uza mai repede.

#

4. Cum se înlocuiește rulmentul de roată

Până acum câțiva ani, majoritatea românilor schimbau rulmenții defecți ai mașinilor personale acasă, cu ajutorul unor scule de bază, însă, în ultimii ani autovehiculele moderne au devenit mai complexe, astfel că o asemenea procedură necesită cunoștințe tehnice întemeiate, dar și existența unor scule specializate, care se întâlnesc, de regulă, în atelierele mecanice.

Din aceste motive, nu este recomandată această operațiune decât pentru persoanele care au o oarecare experiență în domeniul mecanicii și care au la dispoziție tot ceea ce le este necesar. În caz contrar, schimbarea rulmenților poate fi realizată într-un mod defectuos, care să ducă la apariția unor probleme grave, la scurt timp de la montarea noilor piese.

Cei care se încumetă, totuși, să se apuce de această procedură, trebuie să consulte manualul tehnic al autovehicului din dotare și să se asigure că au tot ceea ce le este necesar înainte de a demonta piesele mașinii. De asemenea, consultarea tutorialelor video existente pe Internet este esențială pentru bunul mers al operațiunii.

În concluzie, cunoașterea cauzelor care duc la defecțiuni ale rulmenților, precum și simptomele apărute în aceste împrejurări sunt importante pentru proprietarii care vor să-și mențină autovehiculele într-o condiție tehnică ireproșabilă. Este important ca ei să recunoască problema și să o rezolve înainte de a deveni mai gravă sau de a pune în pericol siguranța participanților la trafic.

Surse foto:

shutterstock.com

ro.pinterest.com

Adaugat in: Sfaturi auto
Lucia 7 mai 2022 at 07:47
Un articolu explicit ?